Leiderschap en schatgraven: zo ontdek je verborgen talenten
Hoe je aan de hand van kleine signalen en jouw leiderschap het beste uit mensen naar boven haalt

Afgelopen week waren we met het gezin op vakantie. Daar kwam ik een mooi voorbeeld tegen van wat ik 'schatgraven' noem.
Waar we normaal gesproken naar een huisje op vakantie gaan, gingen we dit jaar naar camping De Betteld in het mooie Zelhem. Echte kampeerders zullen dit waarschijnlijk geen kamperen noemen maar wij zaten daar in een kant-en-klare safari tent. Met steigerhouten meubels, een badkamertje én echte bedden met linnenpakket.
De eerste volle dag na aankomst begon onze jongste dochter ziek te worden. In de nacht die volgde moest ze overgeven maar helaas waren we nét te laat met een emmertje om haar vanuit haar stapelbed te helpen. Het gehuurde bedpakket zat helemaal onder. De volgende ochtend belde mijn vrouw met de receptie om te kijken of we een nieuw bedpakket konden huren. Tot onze blijde verrassing vertelde de receptioniste dat we gewoon een nieuw pakket konden krijgen en dat ze meteen op de fiets zou stappen om het te brengen. En inderdaad; een paar minuten later stond deze vriendelijke vrouw voor onze tent met schoon beddengoed. Ze regelde verder een pasje voor de wasmachine zodat we het andere pakket konden wassen en als reserve konden houden voor als het nog eens mis mocht gaan. Het is terecht om te stellen dat deze vrouw op haar plek zit als receptioniste; ze is vriendelijk, pro-actief en service-gericht. Ik weet niet wat de andere vereiste persoonlijke kenmerken zijn die nog meer op haar functieprofiel staan maar ik gok dat ze die ook wel af kan vinken.
Maar nu komt het: terwijl de receptioniste nog even een praatje met ons maakte keek ze van buitenaf even naar de tent. "Wat een leuk tafelkleed [op de tuintafel] hebben jullie" zei ze, gevolgd door "En wat leuk dat de theedoek [binnen in de keuken'] daarmee matched. Past mooi bij de tent zo!". En zo noemde ze nog een paar dingen die we mee hadden genomen en die ze handig of mooi vond.
Wat valt hierbij op? Naast haar service-gerichtheid heeft deze vrouw een enorm oog voor detail, styling en - althans dat denk ik - heeft zij talent om dingen te verbeteren. En dat is wat ik bedoel met schatgraven: als leidinggevende is het heel belangrijk om te kijken wat voor gaven en talenten een medewerker náást de eigen functie heeft. Waar gaat hij/zij nou echt van glunderen? Wat doet hij/zij in de vrije tijd? Waar vertelt de medewerker vol trots over? Dat (en meer) kunnen allemaal aanwijzingen zijn van verborgen talenten. Vervolgens is het belangrijk om het gesprek er over aan te gaan en vooral veel open vragen te stellen: Wat zorgt er voor dat je hier plezier aan beleeft? Zie je mogelijkheden om dit binnen de organisatie in te zetten? Het is mooi als het dan lukt die talenten in te kunnen zetten in de dagelijkse praktijk van jouw organisatie. Ik garandeer je dat zowel de medewerker als de organisatie daar beter en blijer van worden.
Jaren geleden had ik dat zelf ook bij de hand: een technische medewerker vertelde hoe hij het secretariaat van de tennisvereniging deed. Hij bleek er groot plezier in te hebben om te notuleren en om administratieve werkzaamheden te doen. Na overleg met hem heeft hij de administratie van de huurvloot opgezet en bijgehouden en was hij degene die altijd de notulen van de team-meetings maakte. Hij had er oprecht plezier in en was trots op het resultaat.
Als leider is het jouw doel om het beste uit mensen naar boven te halen. In de leiderschapstraining die ik geef, besteed ik ook bewust aandacht aan 'schatgraven' omdat het super is als je mensen daarmee met extra passie en plezier kan laten werken.
Nb: ik weet natuurlijk niet in hoeverre de verborgen talenten van de receptioniste niet al zijn ontdekt en/of ingezet in de organisatie van de camping. Bovenstaande is puur ter illustratie hoe je aan de hand van (kleine) signalen het gesprek aan kan gaan met de medewerker.